Fotografie pocięte w czasie, czyli jak tworzyć time slice - fotograficzne przekroje czasowe

Ten artykuł ma 4 strony:

Fotografujemy

Skoro już wiemy kiedy i gdzie fotografować, to teraz kilka informacji odnośnie tego, jak to robić. Wykonując zdjęcia, które później będziemy składać w timeslice, musimy przestrzegać jednej zasady. Ustawiamy jeden kadr, którego nie będziemy zmieniać. To bardzo ważne. Każda, nawet niewielka zmiana kadru spowoduje, że po złożeniu wszystkich fotografii będziemy widzieć na zdjęciu niepasujące do siebie elementy. Dlatego też bardzo dużą wagę należy przyłożyć do rozstawienia statywu. Sprawdźmy, na jakim gruncie go stawiamy. Jeśli nie będzie stabilny, to może się okazać, że z czasem jedna z nóg statywu może osiadać, przez co na każdym kolejnym zdjęciu będziemy mieć trochę inny kadr. Upewnijmy się dwa razy czy statyw stoi stabilnie. Możemy go również czymś dociążyć zwiększając jego odporność na mniejsze wstrząsy i drgania.

Fotografie miejskich krajobrazów pocięte w czasie

Fotografia w pewnym sensie jest narzędziem zatrzymującym czas. W obrazie zamrażamy krótką chwilę. Fong Qi Wei postanowił odejść od tej tej koncepcji.

Gdy już najważniejsze mamy za sobą, przechodzimy do samego robienia zdjęć. Bardzo trudno jest mówić o jakichś konkretnych parametrach, z jakimi powinniśmy robić takie fotografie, bo te zależą od konkretnego kadru. Dodatkowo parametry naświetlania w trakcie naszego fotografowania będą się dość szybko zmieniały. Można się jednak kierować pewnymi zasadami. Oto jak ja podchodzę do takiej serii zdjęć.

Ustawienie ostrości

Ostrość ustawiamy z wykorzystaniem autofokusa. Ważne jest, aby po jej ustawieniu przełączyć aparat w tryb manualny. Chodzi o to, żeby sprzęt nie próbował ustawiać ostrości przed każdym zdjęciem. Gdy zrobi się ciemno, to może mu się to w końcu nie udać lub ustawi ją nie tam gdzie powinien.

Przejścia ustawione pod kątem 45 stopni.
Przejścia ustawione pod kątem 13 stopni.

Czułość ISO

Ustawiam najniższe, na jakie pozwala aparat. Wszystko po to, aby mieć jak najlepszą jakość i móc zarejestrować największy zakres tonalny. Wiadomo, że z czasem w kadrze będą duże kontrasty.

Przysłona

Przymykam przysłonę o jedną pełną działkę, aby poprawić jakość rejestrowanego obrazu. To znaczy, że gdy mój obiektyw ma możliwość maksymalnego otwarcia przysłony do f/4.0, to przymykam ją do f/5.6. Większe, niż o 1ev przymknięcie spowoduje konieczność użycia bardzo długich czasów naświetlania, gdy zrobi się już ciemniej. Przysłonę ustawiamy raz i nie zmieniamy jej aby zachować taką samą głębię ostrości na wszystkich zdjęciach.

Czas

To jest parametr który będziemy zmieniać wraz ze zmianą oświetlenia. Będziemy go stopniowo wydłużać, fotografując wieczorem. Prawdopodobnie zaczniemy od ułamków sekundy np. 1/200, by skończyć na naświetlaniu kilkusekundowym. Analogicznie, fotografując o świcie, będziemy skracać czas ekspozycji.

Możemy fotografować w trybie preselekcji przysłony (program nazywany najczęściej A lub Atv), w którym ustalimy stałą wartość przysłony, a aparat sam będzie zmieniał czas ekspozycji w zależności od warunków. Zaletą robienia zdjęć w tym trybie jest fakt, że korzystając ze zdalnego wyzwalania migawki (wspomniany pilot lub wężyk) nie będziemy musieli dotykać aparatu, a tym samym mamy pewność, że przez przypadek nie przestawimy kadru. Wadą tej metody jest zdanie się na automatykę aparatu i wbudowany w niego światłomierz.

„Timestack", czyli esencja filmów poklatkowych w jednym zdjęciu

Pochodzący z Kanady fotograf Matt Molloy wykonuje setki zdjęć w technice time-lapse (zdjęcie poklatkowe) po czym łączy je w jeden obraz. W ten sposób…

Alternatywą jest oczywiście praca w trybie manualnym, dającym pełną kontrolę nad ekspozycją. To rozwiązanie niestety również nie jest idealne, gdyż wymaga ręcznej korekty ekspozycji, a co za tym idzie kontaktu z aparatem. Zmieniając parametry pamiętajmy aby zachować dużą ostrożność i robić to bardzo delikatnie, tak aby nie poruszyć aparatu.

Ideałem jest sterowanie aparatem poprzez połączony z nim telefon komórkowy. Nowsze aparaty umożliwiają takie sterowanie poprzez wbudowane wifi, część starszych musi zostać podpięta za pomocą kabla USB. Umożliwi nam to pełną i zdalną kontrolę nad parametrami ekspozycji.

Jeśli nasz aparat na to pozwala, fotografujmy w formacie RAW, tak aby później mieć większe możliwości edycji zdjęć. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby fotografować w formacie jpeg, jeśli nigdy nie korzystaliśmy z zapisu w formacie RAW i nie wiemy co z nim zrobić.

Ile zrobić zdjęć?

To z ilu zdjęć będziemy składać naszą mozaikę, zależy tylko od nas. Nie ma jednego przepisu mówiącego, że taki przekrój czasowy powinien się składać np. z 8 pionowych cięć. Do każdej sceny należy podejść indywidualnie. Jedne kadry będą wyglądały lepiej podzielone tylko na 4 części, inne zyskają gdy pasków będzie 20. Jedyne co mogę doradzić, to zrobienie większej ilości zdjęć w plenerze. Zawsze w procesie składania będziemy mogli wykonać kilka wersji, zarówno takich z większą jak i mniejszą liczbą ujęć.

Po fakcie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby złożyć co drugie czy nawet co piąte zdjęcie. Natomiast gdy ich zrobimy za mało, to już tego nie zmienimy.

Co ile minut wykonywać zdjęcie? To znów kwestia mocno zależna od tego co i kiedy konkretnie fotografujemy. Załóżmy, że będziemy chcieli pokazać zmianę oświetlenia jaka zachodzi w ciągu 2 godzin czyli 120 minut. Wykonując jedno zdjęcie co 10 minut otrzymamy tylko 12 ujęć. Fotografując co 5 minut podwoimy tę liczbę do 24 zdjęć. Wydaje mi się, że jest to takie minimum jakie powinniśmy wykonać. Możemy oczywiście zrobić więcej zdjęć, fotografując np. co minutę lub nawet częściej. Im więcej zdjęć wykonamy, a później złożymy, tym bardziej surrealistyczny obraz obraz otrzymamy.

Przekrój czasowy z 7 zdjęć.
Przekrój czasowy z 9 zdjęć.
Przekrój czasowy z 11 zdjęć.
Przekrój czasowy z 21 zdjęć.
Przekrój czasowy z 42 zdjęć.
Przekrój czasowy z 84 zdjęć.
Przekrój czasowy z 420 zdjęć.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Podstawy fotografii

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik] 7 powodów, dla których warto być fotografem Fotografia makro - praktyczne porady dla początkujących [poradnik] Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Dostałem swój pierwszy aparat. Co warto wiedzieć na początku? [poradnik] Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] 8 dobrych rad dla początkujących fotografów [poradnik] Karty pamięci - jak odszyfrować ich oznaczenia i którą kartę wybrać? [poradnik] Jeśli nie Photoshop, to co? Alternatywne, darmowe programy do edycji zdjęć Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Usuwanie elementów z miejskiego krajobrazu - to takie proste! [wideoporadnik] Problem z kolorami zdjęć w Internecie? Powiemy Ci co robisz źle – profile ICC, kalibracja monitora Colormanagement Survival - jak przetrwać w środowisku z zarządzaniem barwą? [część 1.] Świąteczna scenka w 10 minut Kolorowe zdjęcia makro, ciemne jesienne dni i jasny obiektyw. W poszukiwaniu weny twórczej 10 pomysłów: jak wypromować się przed sezonem ślubnym Fotografujemy Geminidy - perły grudniowego nieba [poradnik] Sposób na ciekawy portret przy użyciu lustrzanki, jasnego obiektywu i prostej lampy Capture One 9 - wideorecenzja nowych funkcji Gwiazdkowe prezenty dla fotografa

Popularne w tym tygodniu:

Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] 10 powodów, dla których nie warto wiązać się z fotografem górskim Fotografia z cenzurą